egersundsbloggen.no

Innbyggerperspektiver fra Egersund

Min bakgrunn er noe over 25 års botid, som tilflyttende innbygger fra Østlandet. Jeg kom hit med min nedsatte bevegelighet pga. en komplisert synssvekkelse. Det ble neppe det heldigste startgrunnlaget. Jeg var imidlertid medlem av to landsdekkende organisasjoner, samt tilsluttet Norges blindeforbund. Kom ikke med to «tomme hender», tenkte jeg. Erfaringen ble likevel noe selsomme. Det vil man se etter hvert som erfaringen blir beskrevet. Alt kommer ikke på en gang. Jeg vil også ved andres hjelp bruke noen bilder og med korte beskrivelser. 

I en tid preget av økende polarisering, desinformasjon og press mot sivilsamfunnet, er tillit et viktig element for å bygge demokratisk motstandskraft. Men hvordan kan vi bygge tillit og motstandskraft i løgnens tid? Hvordan forsvarer vi demokratiet i en verden der det krever stadig mer å skille mellom hva som er sant og usant?

Det er naturlig å reise spørsmålet, dels av noe historiske årsaker, ikke minst etter at lovendringen tredde i kraft for kort tid tilbake. Dette var en lovendring mange på Stortinget mente var unødvendig. Det ble hevdet ivaretatt av den gamle lovteksten. Vår kommune klarte ikke å innfri dette gjennom flere år før endringen kom. De klarte det heller...

Ta kontakt med meg

Har du lyst til å diskutere noe av det jeg tar opp i bloggen? 

egersundsbloggen.no

(+47) 916 90 407

asduur@online.no