Når drømmen om nytt hus blir til mareritt

24.07.2025

– Erfaringer fra husbygging i Eigersund

Å bygge sitt eget hjem er for mange en livsdrøm. For oss ble det starten på fem år med frustrasjon, reklamasjoner og en kamp mot aktører som ikke tok ansvar. Derfor deler jeg nå vår historie – i håp om at andre kan unngå samme felle.

Vi inngikk avtale med Kystbygg AS i Egersund. De ga et godt førsteinntrykk, og vi trodde vi var i trygge hender. Slik ble det ikke. Feil og mangler hopet seg opp, og da reklamasjoner skulle håndteres, møtte vi motstand, bagatellisering og taushet – ikke løsninger.

Problemet vokste da det viste seg at Kystbygg ikke var medlem av noen relevante bransjeorganisasjoner. Dermed var verken Boligtvistnemnda eller Forbrukerrådet aktuelle instanser. Vi ble stående alene, midt i et komplisert system, der selv advokatene unngikk å bruke ordet «totalentreprenør» – et begrep som senere ble avgjørende i Forliksrådet.

Et kapittel for seg selv var plasseringen av varmepumpen – på garasjetaket, i strid med avtalen. Dette førte til støy, estetiske problemer og til slutt en dyr omplassering – på vår regning. Comfort Egersund, som sto for leveransen, forholdt seg tause da vi ba om forklaring og bistand.

Det hele kunne blitt unngått med tydelige avtaler, bedre dokumentasjon og profesjonell oppfølging.

Heldigvis finnes det også dyktige fagfolk. Monter og Sig. Halvorsen ga oss hjelpen vi trengte – og gjorde en krevende prosess mer håndterbar.

Vårt råd til deg som skal bygge:
Ikke stol blindt på gode ord og pene prospekter. Undersøk referanser, sjekk medlemskap og sørg for at alle avtaler er tydelige. Å stole på feil aktør kan koste deg både tid, penger og nattesøvn.