En erfaringsadvarsel – Comfort i Egersund

11.06.2025

Som svært synshemmet kunde, der du er avhengig av å gi mye tillit, ble det gjort noen særdeles negative erfaringer. Taushet er også et virkemiddel som ble benyttet. Alt skjedde etter flere problemer og et løsningsforsøk som faglig ikke slo heldig ut. Det har ingen hensikt her å berøre enkelttiltak som ble forsøkt og som slo feil ut. Bilder og dokumentasjon foreligger om man ønsker å vite mer.

Pga. et varsel fra håndverker på bygget ble det aktuelt å be om dokumentasjon for å fjerne engstelser. Derfor følgende:

  1. I brev av 29.08.2019 fra Comfort Egersund gis bla. følgende tekst: Så ut fra monteringen er varmepumpen så er denne montert etter leverandørens beskrivelse. ...... og en utførelse som er til det beste for huseieren. Tiltaket som til sist ble nødvendig viser at dette ikke stemmer.
  2. I brev av 30.08.2019 fra Kystbygg i Egersund gis følgende tekst: Jeg bekrefter at alle underleverandører som har hatt leveranser og arbeider på prosjektet er seriøse firma som følger forskrifter og anvisninger i de respektive fagene. Både høstet erfaringer, tiltak og avsluttende tiltak viser at dette ikke stemmer. Det vises spesielt til uttalelse fra ABK-Qviller AS, Region Vestland som omtales i eget avsnitt nedenfor.
  3. I brev av 17.11.2021. fra oss refereres til uttalelse fra Norsk varmepumpeforening: Vanligvis plasseres utedelen til en luft til vann varmepumpe på bakken på et støpt dekke. Jeg kan ikke si at jeg har hørt om tilfeller der dette har blitt plassert på tak. (Så følger råd vedr. vind og vann). Da man stiller spørsmål til Kystbygg ved hvorfor annen plassering enn skriftlig avtalt, da blir dette til slutt begrunnet med byggeledelsens avgjørelse. Årsaken eller en faglig forklaring gis ikke.
  4. I brev av 14.02.2022. fra Comfort i Egersund til Kystbygg vises til samtaler, møter og tidligere beskrivelse ang. plassering av varmepumpen ute på garasjetak. Vi har plassert varmepumpen slik den er beregnet ut fra tegning. Tegningen viser at dette ikke stemmer. Da dette kritiseres og hevdes ikke å stemme blir det aldri gitt svar.

ABK-Qviller AS, Region Vestland omtaler monteringen omtrent slik:

Det er ikke så mye vi får gjort med plasseringen av utedelen.

Vi har bistått med det vi kan mtp. teknisk oppfølging av anlegget og det ble gitt tilbakemelding i fra oss på at dette ikke var i henhold til produktets installasjonsmanual der utedelen ble plassert. Det endte opp med at Comfort Egersund gjorde flere tiltak som gjør at maskinen tilfredsstiller kravene til beskyttelse i henhold til manual. Dette er en sak som må håndteres av utbygger / installatør.

Vi hadde aldri kommet så langt uten inngripen fra Region Vestland, De har en salgskoordinator som ivaretar kundene på absolutt beste måte. Stor takk til henne og foretaket!!

Det utbygger / installatør glemte i den påtvungne løsning var fire forhold:

  1. Løsningen ga støy inn i kjøkken / stue hver gang varmepumpa jobbet hardt. Dvs. når det var mye vær. Det hadde ingen tenkt over.
  2. Tiltaket forsterket tegningsavviket, viste derved også at det hadde vært utfordringer.
  3. Utbygger hadde tidligere argumentert at estetikken ble ødelagt av utvendige ventiler på fasaden. Mente det var godt nok med lufting bak fasadeplatene. Estetikk ble glemt da man rimeligst mulig skulle bøte på at dette ikke var i henhold til produktets installasjonsmanual der utedelen ble plassert.
  4. Fundamentoppbygget på garasjetaket vil alltid kunne gi spørsmål. Ergo vil saken illustrere at man en gang har hatt med en useriøsutbygger / installatør å gjøre. Noen vil kunne tenke, finnes det noe skjult her, hva forteller historien? I fem år fra årets tiltak med flyttingen vil man måtte omtale tiltaket i Egenerklæringsblanketten – dvs. en negativ detalj hefter.

Kostnaden med å flytte varmepumpa dit det opprinnelige stedet den var blitt anbefalt å stå, det som var bekreftet å bli ivaretatt av tegneren, det hadde en prislapp på drøyt kr. 60.000. Comfort i Egersund valgte å bruke taushet også denne gang. En hersketeknikk som er mye brukt i denne saken. Comfort Egersund ble tilbudt en avslutning av saken som hadde pågått i fem år mot å bidra med kr. 20.000. Dvs. kun 1 / 3 del av kostnaden. Tausheten rådet. Da hadde de også blitt spart for denne negative omtalen som er det motsatte av hva som ble tilbudt før avtaleinngåelse – en offentlig god pr. omtale.

Heldigvis, i Eigersund finnes annet foretak som kunne bistå med løsningen. De ga en god kundeoppfølging, innga trygghet også med rørleggeren som ivaretok sin del. Sig. Halvorsen får derfor vår beste anbefaling, også fordi andre fag de hadde med innga trygghet.

ABK-Qviller AS, Region Vestland kommenterer: Sig Halvorsen har dyktige folk som har installert mange Nibe anlegg.